Intrarea în vigoare a O.U.G. nr. 38/2025 pentru modificarea și completarea Legii nr. 165/2013 privind măsurile pentru finalizarea procesului de restituire, în natură sau prin echivalent, a imobilelor preluate în mod abuziv în perioada regimului comunist în România

Intrarea în vigoare a O.U.G. nr. 38/2025 pentru modificarea și completarea Legii nr. 165/2013 privind măsurile pentru finalizarea procesului de restituire, în natură sau prin echivalent, a imobilelor preluate în mod abuziv în perioada regimului comunist în România

La data de 08.08.2025, a intrat în vigoare O.U.G. nr. 38/2025 pentru modificarea și completarea Legii nr. 165/2013 privind măsurile pentru finalizarea procesului de restituire, în natură sau prin echivalent, a imobilelor preluate în mod abuziv în perioada regimului comunist în România („O.U.G. nr. 38/2025”), aceasta fiind publicată în Monitorul Oficial al României cu nr. 746 de la aceeași dată.

În esență, elaborarea O.U.G. nr. 38/2025 a avut ca scop punerea în acord a Legii nr. 165/2013 cu cele statuate de Curtea Europeană a Drepturilor Omului în Cauza Văleanu și alții contra României, respectiv de Curtea Constituțională a României prin Decizia nr. 43/2025.

Principalul elemente de noutate adus prin O.U.G. nr. 38/2025 constă în stabilirea unei restituiri prin echivalent a imobilului, adică sub formă de despăgubiri, mai apropiate de valoarea de piață curentă a acestuia, aspect de natură a conferi un considerabil plus de echitate Legii nr. 165/2013.

Principalele modificări și completări aduse Legii nr. 165/2013 prin O.U.G. nr. 38/2025 sunt următoarele:

  • în cazul restituirii în natură a imobilului, sporul de valoare de care a beneficiat imobilul, ulterior preluării sale abuzive de către regimul comunist, se va dobândi cu plată, dar numai dacă acest spor nu va depăși 50% din valoarea imobilului de la data preluării abuzive;
  • sporul de valoare se va stabili prin scăderea valorii imobilului de la momentul preluării;
  • în caz contrar, adică dacă un astfel de spor de valoare va depăși procentul de 50%, nu se va mai putea dispune restituirea în natură a imobilului, considerându-se că a rezultat un imobil nou în raport cu cel preluat de regimul comunist (caz în care imobilul va fi restituit în echivalent bănesc);
  • evaluarea imobilelor pentru care se acordă despăgubiri se va exprima în puncte și se va face nu numai prin aplicarea grilei notariale valabile pentru anul precedent emiterii deciziei de către Comisia Națională pentru Compensarea Imobilelor, prin raportare la zona și la categoria de imobil din localitate, ci și cu aplicarea criteriilor prevăzute în anexa nou introdusă prin O.U.G. nr. 38/2025;
  • în cazul transmiterii drepturilor recunoscute prin decizia de compensare (i.e., cumpărarea acestor drepturi), dobânditorul va avea dreptul la un număr de puncte egal cu suma dintre (i) prețul plătit fostului proprietar sau moștenitorilor legali ori testamentari ai acestuia pentru tranzacționarea punctelor și (ii) un procent de 15% din diferența până la valoarea punctelor dobândite;
  • cu toate acestea, în cazul în care prețul plătit de dobânditor nu va putea fi determinat, dobânditorul va avea dreptul la numai 15% din valoarea punctelor dobândite;
  • dacă deținătorul de puncte nu va dori ca restituirea prin echivalent a imobilului (i.e., restituirea în bani) să se realizeze în tranșe anuale egale, în 7 ani consecutivi, potrivit mecanismului de drept comun al Legii nr. 165/2013, acesta va putea opta pentru valorificarea punctelor în numerar, într-o singură tranșă: în acest caz, va fi emis un singur titlu de plată pentru 40% din cuantumul punctelor stabilite prin decizia de compensare sau, după caz, din punctele rămase de valorificat;
  • în cazul în care deținătorul punctelor va opta pentru mecanismul de drept comun al Legii nr. 165/2013 în cazul restituirii prin echivalent (i.e., restituirea prin echivalent a imobilului în tranșe anuale egale, în 7 ani consecutivi), cuantumul tranșelor șase și șapte se va actualiza cu indicele de creștere a prețurilor de consum pentru mărfuri nealimentare, pentru perioada cuprinsă între emiterea titlului de plată aferent tranșei cinci și ultimul titlu de plată.

La o analiză tehnică, observăm că prevederile O.U.G. nr. 38/2025 vin spre a proteja atât interese private, cât și interese publice. Aceste prevederi (i) pun Legea nr. 165/2013 în acord cu jurisprudența internațională și constituțională, (ii) apropie despăgubirile de valoarea actuală de piață a imobilului, (iii) descurajează activitățile speculative având ca obiect drepturile câștigate în temeiul Legii nr. 165/2013, respectiv (iv) apără anumite interese legitime bugetare ale Statului Român.

Ne exprimăm speranța că O.U.G. nr. 38/2025 va face procesul de restituire a imobilelor preluate abuziv de către regimul comunist mai eficient și mai echitabil, rămânând disponibili să ne oferim asistența în cauzele care au acest obiect.